Hydrogendriven drönare varar tre gånger längre

En ny toppmodern drönare utvecklad av estländska teknikföretaget SKYCORP kan stanna i luften tre gånger längre än vanliga drönare. Den erbjuder dessutom dramatiskt förkortad nedtid eftersom laddning endast tar några få minuter. Orsaken? Nästa generation av drönare drivs av den bästa vätgasdrivna bränslecellstekniken i världen.

Förra året lanserade estländska SKYCORP Europas första vätgasdrivna drönare. Den toppmoderna och futuristiska drönaren med namnet e-Drone Zero har huvudsakligen utvecklats för inspektion och kartläggning, sökning och räddning samt övervakning och säkerhet. Istället för att driva drönaren med traditionella litiumjonpolymerbatterier (LiPO) valde SKYCORP vätgasbränsleceller som förlänger drönarens flygtid med över 300 %.

SKYCORP:s VD Marek Alliksoo säger att den längre drifttiden kan göra stor skillnad i den typ av applikationer som drönaren har utvecklats för.

”I de mest utmanande miljöerna kan behovet av att ladda batterierna kraftigt minska effektiviteten eftersom man kanske inte har tillgång till en lämplig plats där man kan landa och byta batterier, eller man kanske inte har tillräcklig räckvidd att nå målet till att börja med, förklarar han. “Vätgasteknologi spelar en avgörande roll för att övervinna denna begränsning.”

Väte är rent och kolfritt

Tidigare var enda sättet att förlänga flygtiden att använda små, interna förbränningsmotorer. Men dessa krävde ständigt underhåll och skapade dessutom vibrationer, buller och utsläpp. Väte å andra sidan producerar inga utsläpp annat än vattenångor, vilket gör det till en ren och kolfri bränslekälla.

“Vätgasbränsleceller bränner inte väte. Istället gör de bruk av en kemisk reaktion mellan väte och syre för att producera elektricitet och vatten,” säger Alliksoo och betonar att en annan fördel är att väte kan lagras i många former och bryts inte ned eller förlorar styrka över tid, till skillnad från vanliga LiPO-batterier.

En viktig nackdel med vätgas är att det kan vara svårt att hantera, speciellt med tanke på att det vanligtvis levereras i stora, 65-kilosbehållare. SKYCORP ville ha en bekvämare lösning och denna tillhandahölls så småningom i form av en specialanpassad flaska från AGA.

AGA markerar vätgas med röd färg. GENIE vätgascylindern är inte en del av det normala produktutbudet. Vi kan erbjuda dessa i speciella projekt och i dessa fall är GENIEcylindrar röda av säkerhetsskäl, så att kunderna inte blandar dem med andra produkter.

Skräddarsydd lösning från AGA

“Till skillnad från andra potentiella leverantörer, som bara kunde leverera befintliga produkter direkt från hyllan, fann AGA en unik skräddarsydd lösning för oss.

I början av året blev SKYCORP det första företaget i Estland som började ta emot leveranser av vätgas i GENIE-flaskor. Förutom den lättare vikten fyller GENIE på drönarens flaska vid 300 bar istället för vanliga 200 bar, vilket resulterar i mindre tryckförlust under påfyllning.

”Tre liter vätgas som fylls på vid 300 bar ger oss upp till två timmars flygtid,” säger Alliksoo. ”Påfyllning vid 200 bar skulle resultera i ungefär två tredjedelar av flygtiden, till mer eller mindre samma kostnad.

En ljus framtid för väte

Det verkar som om SKYCORP inte är den enda aktören som ser vätgas som en framtida bränslekälla.

”Den amerikanska militären meddelade nyligen sin avsikt att undersöka användning av vätgasteknologi hela vägen från infanteri till stridsvagnar. Som världens största institutionella konsument av olja kan det vara till enorm hjälp för miljön genom att minska beroendet av fossila bränslen, säger Alliksoo och tillägger att han förutser en ljus framtid för vätgas som bränslekälla.

”Med tanke på EU:s mål att bli koldioxidneutrala före år 2050 kan man hävda att detta helt enkelt kommer att vara omöjligt utan att lägga till vätgas i beräkningen,” säger han.

Idag används vätgasbränslecellsteknologi i allt från cyklar och vägfordon till, tåg, båtar och till och med flygplan av Cessna-klass.

”Framöver tror jag att vi kan förvänta oss att se en dramatisk ökning av medvetenheten om vätgasteknik, i kombination med minskade kostnader, förbättrad infrastruktur och ökad tillgänglighet,” fortsätter Alliksoo. ”Jag tror att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att kunna beställa den via en mobilapp och få den levererad till vår dörr som drivmedel till vår drönare, cykel eller skoter.”

Om SKYCORP
SKYCORP, som grundades i Estland 2017 är resultatet av sina tre samverkare som såg ett behov på marknaden av smarta drönare med lång uthållighet, och de bestämde sig så småningom sig för att själva möta detta behov. Idag säljer företaget sina toppmoderna vätgasdrivna drönare till en mängd olika kunder över hela världen.