Mannen, hunden, hojen. Jocke Velander har tillbringat tusentals timmar i John Does klubblokal med sitt chopperbygge.

Hund, hoj och en hel del svetsning

Jocke Velander jobbar som verkstadschef på Byggnadssmide AB i Stockholm, där han också är svetsansvarig. Svetsen går varm även på fritiden men då är det främst fokus på motorcyklar. Vi tog en en fika med Jocke i hans andra hem, motorcykelklubben John Doe i Farsta, för att snacka lite svets och spana in hans senaste hojbygge.

Klubblokalen ligger inte långt i från där Byggnadssmide huserar, vilket är praktiskt när man som Jocke spenderar mycket tid med att bygga motorcykel. Det kan bli långa pass med hojpulande, men i lokalen finns det både soffor och sängar för den trötte. Vill man ta del av lokalens 20-åriga motorcykehistoria är det bara att titta upp i taket som täcks av alla inbjudningar de fått från andra klubbar under åren.

Jocke experimenterar och utmanar sig själv hela tiden. Hans första gravering är ett exempel på det.

Vill bygga på sitt sätt
Jocke och hans charmige följeslagare Luke, en Staffordshire bullterrier, tar täten och visar vägen till det senaste motorcykelprojektet. Jocke började från scratch med en motor och en växellåda. TIG-svetsen har gått varm både sena kvällar och helger. Nu, tusentals timmar senare börjar Jockes HD-chopper att bli färdig för beskådande. “Om allt går enligt planerna kommer en stålren, oljad och svetsad skönhet att cruisa fram på vägarna framåt nu på vårkanten”, säger Jocke stolt.

“Tanken bakom hela bygget var att göra som jag vill själv vill ha det och inte göra som man “ska”, berättar han. “Jag ville prova mina egna mina lösningar och idéer.” Jocke säger också att det är ett bygge i ständig förändring. “Jag kommer hela tiden på nya saker jag vill ändra och testa. Jag ser det som ett projekt som inte aldrig kommer att bli färdigt”, säger han skrattande.

Prototyper och bogserbåtsbelysning
Varje gång Jocke böjer sig ner för att visa någon detalj på motorcykeln, får han en serie blöta pussar av Luke. Att det finns ett starkt band och mycket kärlek mellan Jocke och Luke kan ingen missa. Mellan Lukes kärleksattacker berättar Jocke att han sedan barnsben har tyckt om att plocket isär saker och att han gillar att att experimentera. Så det har blivit en hel del omarbetningar.

Framlyktan är gammal AGA-belysning från en bogserbåt från 40-talet.

Kreativitet och självständighet
Att Jocke har en kostnärlig ådra och gillar att testa nya saker är tydligt. Förutom allt han gjort på motorcykeln, så visar en snabb koll på hans Instagramkonto bland annat en egensvetsad kamin med en smidd grip som täcker glaset, en rök och diverse grafiska illustrationer. Han har helt klart talang.

Jocke har alltid gillat att hålla på med händerna och det var anledningen till att han kom in på svets och smide. “Att bli smed var ett sätt att få hålla på med det jag tycker är kul, som det här§, säger Jocke och nickar mot motorcykeln. Han började dock sin bana som sjöman. För den rastlösa själ som Jocke beskriver sig vara, var sjöman ett naturligt yrkesval. Efter gymnasiets Energi -och Sjöfartsutbildning tillbringade han några år till sjöss på fraktfartyg och oljetankers. Livet på sjön blev till slut för enformigt. Jocke tröttnade på att bara se hav, så han gick i land.

“Är det något livet som sjöman lär dig, så är det att ta hand om sig själv. Där finns det ingen som lagar dina trasiga kläder. Man får lära sig att fixa sina egna saker,” säger Jocke. §Och att lösa problem på plats§,tillägger han. “Händer något i maskinrummet måste man lösa det där och då”.

Internationell svetsutbildning – en förutsättning och möjlighet
Förra året gick Jocke AGAs och Svenska Elektrods internationella svetsutbildning (IWS). Byggnadssmide AB är certifierat enligt  EN 1090 vilket förutsätter att företaget har en svetsansvarig med IWS behörighet, vilket sedan snart ett är Jockes nya roll.

“Verktygen jag har fått genom IWS utbildningen är väldigt viktiga. Tidigare har jag sett felaktigheter i svets- och smidesarbeten, men inte haft kunskapen hur man kan korrigera dem. Jag har naturligtvis inte fått alla svar genom utbildningen, men jag har framförallt fått verktygen för att hitta svaren, vilket är absolut viktigast.”

“Jag får ofta frågor från mina svetsande kollegor, frågor som jag kanske inte kan besvara direkt, men nu har jag  kunskapen var jag ska söka efter dessa svar, vilket jag inte hade tidigare”, säger han. “Utbildningen höjde min kompetens helt klart.”

“Det finns delar jag hade önskat  lägga ner lite mer tid på, så som att ta ut WPS:er, det vill säga hur jag ska ställa in svetsen, men den delen läser jag på lite mer själv. Kompetensen var hög både hos deltagarna och lärarna. Jag uppskattade den praktiska delen av utbildningen mest, då man även lärde känna de andra kursdeltagarna bättre.”

Joakim arbetar halva sin tid operativt på verkstadsgolvet, vilket gör att han bibehåller sin praktiska svetskunskap. “Jag är definitivt inte den bäste svetsaren inom företaget, men förhoppningsvis har jag andra kvaliteter som gör mig lämpad för min roll”, säger Joakim med ett brett leende. Själv fördedrar Jocke TIG. “TIG-svetsning ger bättre precision och en mer kontrollerad svetsning”, säger han.

Tips från coachen
Jocke kallar sitt chopperbygge för “Funktion före form”. Med alla egna idéer så har det inneburit en hel del funderande, så vad tycker Jocke själv har varit svårast då kan man undra? “Det knepigaste har varit att att hitta alla regler och föreskrifter när det kommer till konstruktionen, inte konstruktionen i sig”, säger han. “Allt finns inte nedskrivet så det handlar mycket om sunt förnuft.”

På frågan om vad han för tips till andra som bygger sina motorcyklar själv, så kommer svaret snabbt. “Mät alltid en gång till. Tror du att du har mätt rätt, mät igen.” Jocker ritar själv oftast upp delarna i CAD, men mäter alltid minst en extra till. “Och fråga de som kan”, tillägger han. “Här finns alltid någon att fråga. Det är så man lär sig.”

Text och foto: Cecilia Rudengren

KORT OM IWS-UTBILDNINGEN
IWS-utbildningen är en 5-veckors kurs som består av 298 lektionstimmar fördelade på 3 block samt självstudier med förfogande till lärare.
Kursen omfattar bl a svetsmetoder, utrustning, demonstration, material och dess beteende vid svetsning, hållfastberäkningar och utformningar, tillverkning och applikationer samt praktikfall.
Anmäl dig eller läs mer om IWS-utbildningen här.