Futureliner – en unik amerikanare

Med svetsgas från AGA förvandla Nicklas Jonssons rosthög till en totalrenoverad dyrgrip. Det är tioårigt projekt som kräver mycket envishet, engagemang och kärlek.

Nicklas Jonsson var 20 år när han blev kär vid första ögonkastet. Och att gammal kärlek aldrig rostar stämmer inte i detta fall. Nicklas Jonssons ögonsten är i högsta grad både gammal och rostig.

“Min pappa var bilmekaniker och jobbade bland annat med veteranbilar”, berättar Nicklas. “Det är säkert därifrån jag har fått passionen för gamla bilar. Jag tror det var i samband med renoveringen av en gammal grön tankbil som jag första gången såg bilden på en Futurliner. ”

Därefter var Nicklas fast besluten att få hit det unika fordonet. Under åtta år bevakade han marknaden tills det fanns tillfälle att ta över en Futurliner till Sverige. 2008 kunde han slå till och nu tar hans rostiga gamla buss form i en verkstad i Västerbotten, på väg att förvandlas till den skönhet hon en gång var.

Endast 12 exemplar
Det är en unik buss Nicklas har. Futurlinern producerades i endast 12 exemplar av GM och användes som utställningsfordon för att visa framtidens teknik i roadshowen Parade of Progress. Den hade sina glansdagar under 1930-, 40- och 50-talen tills showen lades ner 1956. Av de exemplar som tillverkades är det endast nr 8 som tagit sig utanför USA och köpts hit av Nicklas Jonsson i Dalarna. Projektet har väckt stort intresse i USA och Nicklas hoppas på intresse i hela Europa, när hans Futurliner står klar.

Tänker inte sälja
“Den ska hyras ut och kunna användas av företag både i Sverige och övriga Europa”, säger Nicklas. Någon tanke på att sälja sin Futurliner har han inte, även om pris kring 30 miljoner kronor har betalats för färdigrenoverade fordon. Förra sommaren var hon ute på turné till inte mindre än 20 platser, men under vintern fraktades hon upp till Sikeå i Västerbotten, där Emil Fahlgren leder arbetet med att återskapa henne till sin forna glans.

“Just nu handlar det mest om utgifter”, erkänner Nicklas, och den ursprungliga budgeten på 4 miljoner lär inte hålla. Men han har lyckats samla ett 40-tal samarbetspartners omkring sig, på olika nivåer, däribland AGA, som bidrar med all svetsgas.

Mycket svetsarbete
“Vi gör nog av med 4-5 stora 50-liters flaskor med MIG-gas (MISON 18) per år”, berättar Emil Fahlgren, och ungefär 3-4 stycken flaskor med TIG-gas (MISON). Ibland blir det mycket svetsning, exempelvis i samband med produktionen av nya balkar, ibland blir det mest punktsvetsning.

“Det mesta måste vi tillverka på nytt, det är egentligen bara ramskenor, fram- och bakaxel, motor, kylare och några instrument som vi har kunnat behålla.” Luckorna på den gamla bussen har de gjort nya och lite tjockare. Takkonstruktionen är ny, med nya balkar, eftersom den tidigare var lite för vek. Totalt 4-500 meter balk har gått åt till nya konstruktioner. Nya instrument och delar hittar de i gamla lastbilar eller söker efter på e-bay.

Dessutom har de fått tillverka nya pressverktyg, ingenting är standard. Eleverna på industriprogrammet på Jenningsskolan i Robertsfors bistår med fräs- och svarvarbete, i ett unikt samarbete, medan allt svetsarbete sker i Emil Fahlgrens verkstad i Sikeå.

Tio år totalt beräknas arbetet med Futurlinern att ta och trots att det tar tid och kostar pengar älskar Nicklas processen. “Även om jag hade massor med pengar och kunde få jobbet klart direkt, sa är det roligare så  här, med mycket folk och företag som deltar på olika sätt. Visst känner man pressen, vi vill ju se resultatet, men han tycker ändå att det gemensamma arbetet, med alla som är involverade, är det som är riktigt roligt.”

 

Text: Ina Zackari-Näär, Cecilia Rudengren
Foto: Nicklas Jonsson

Läs mer om Futurliner och AGA:s svetsprodukter